چابکی در بدمینتون
بدمینتونیست
پایگاه تخصصی آموزش بدمینتون

  

 

 

در ورزشی که سرعت توپ آن به ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد چابکی حرف اول را می زند، در این بازی گاه امتیازات را در کسری از ثانیه از دست میدهیم.

 
امیدواریم مطالعه این مقاله در بهبود چابکی شما موثر باشد.

چابکی فرد را قادر می کند وضعیت بدن یا جهت حرکت آن را با سرعت و دقت زیاد تغییر دهد.

چابکی هماهنگی میان عضلات و دستگاه اعصاب مرکزی است، تغییر موقییت از وضعیت ثابت به متحرک در حداقل زمان با عکس العمل بالا و حفظ تعادل را چابکی می نامند.

فعالیتهایی مثل رفت و برگشت به جلو تور و عقب زمین، برگرداندن توپهای چپ و راست مهارت در درایو، انجام سریع تمرینات شادو و بازگشت به وسط زمین به چابکی بستگی دارد. چابکی با عوامل دیگر آمادگی جسمانی در ارتباط است و به قدرت، استقامت، سرعت، تعادل و مهارت بستگی دارد، ولی هر کدام از آن عوامل به تنهایی چابکی نیست.

انواع چابکی :

با توجه به وضعیت ثابت یا متحرک بودن بدن دو نوع چابکی وجود دارد : چابکی پویا، ایستا
 
چابکی پویا به توانایی تغییر جهت حرکت بدن در یکی از چهار جهت اصلی یا فرعی با حداکثر سرعت و دقت در دویدن گفته می شود، ازقبیل حرکات رفت و برگشت به جلو و عقب کرت بدمینتون. در حالی که چابک ایستا به توانایی تغییر شکل بدن یا هر یک از اعضای بدن به طور درجا و با حداکثر سرعت و دقت گفته می شود. از قبیل حرکات درایو و جابجایی سریع راکت در فضا.
 
چابکی پویا : توانایی تغییر جهت حرکت بدن در دویدن

چابکی ایستا : توانایی تغییر شکل بدن به طور درجا
 
 
چابکی نقش ارزنده ای بر اجرای فعالیتهایی دارد که به تغییر مسیر دادن سریع و ناگهانی بدن یا قسمتی از آن نیاز می باشد. شروع تند، توقف و تغییر مسیر دادن سریع بدن ، پایه و اساس اجرای خوب بسیاری از بازیها نظیر بسکتبال ، تنیس ، بدمینتون ، والیبال ، فوتبال ، بیس بال و ... می باشد .
 
 
چابکی چگونه افزایش می یابد؟

چابکی احتیاج به هماهنگی ، قدرت ، توان ، زمان عکس العمل سریع و انعطاف پذیری دارد تا بتواند وزن و اندام شما را کنترل کند .


اندام های چابکی پذیر و چابکی نپذیر:

بدن بلند اندام یا تنومند، معمولآ افراد بلندقامت، لاغر، تنومند، و فربه از چابکی کمتری برخوردارند . برعکس افراد کوتاه قد و متوسط القامت ، با عضلات مناسب تر، موقعیت بهتر برای اجرای حرکات چابکی دارند.


سن و نوع جنسیت ، چابکی بچه ها تا حدود ۱۲ سالگی به طور مدارم و پیوسته افزایش می یابد و هنگامی که به سالهای رشد سریع حدود ۱۳ سالگی می رسند چابکی آنها کاهش پیدا میکند و بعد از این مرحله تا رسیدن به مرحله بلوغ چابکی به طور پیوسته افزایش می یابد، پسران در مقایسه با دختران در حین سالهای قبل از بلوغ چابکی کمتری دارند و بعد از مرحله بلوغ، چابکی پسران در مقایسه با دختران به مراتب سریع تر افزایش می یابد.


نکته : در این رشته وزن اضافی موجب کاهش چابکی و سرعت بالا می شود.


خستگی بر اجرای چابکی و عوامل آن نظیر قدرت، زمان عکس العمل، سرعت، توان و هماهنگی اثر کاهش دهنده دارد و در نتیجه موجب کاهش چابکی می شود.

 

 


 

آزمون های چابکی و هماهنگی بدن 

چابکی عبارت است از توانایی تغییر مسیر بدن یا بخش هایی از بدن با سرعت و دقت هرچه تمامترو عمل هماهنگ گروه های عضلات در هنگام اجرای یک عملکرد حرکتی که در آن درجاتی از مهارت نمایش داده شود. هیچ گونه آزمونی برای اندازه گیری بسیار دقیق چابکی یک فرد وجود ندارد.
 

چابکی - هماهنگی در اندام ها 


همانطور که قبلآ اشاره شد، چابکی ، توانایی افزایش و کاهش شتاب و تغییر مسیر سریع با حفظ کنترل بدن و بدن کاهش سرعت است. بنابراین کلید پیشرفت چابکی به حداکثر رساندن سرعت به هنگام اجرای حرکات چابکی و سرعتی است، به همین علت، توان انفجاری، سرعت، تعادل و هماهنگی نقش بسزایی در چابکی دارد.


اگر چه هر حرکتی که نیازمند تغییر مسیر سریع به سمت جلو، عقب، بالا یا پهلو باشد ، به بهبود چابکی و هماهنگی کمک می کند و باعث می شود که حرکات، سریعتر و کنترل حرکتی بهتر انجام گیرد .


به طور کلی تمیرنات چابکی را میتوان در دودسته قرار داد : نوع اول تمریناتی هستند که ورزشکار اطلاع کافی از چگونگی اجرا دارد ( برای مثال انواع حرکات لمس خطوط مانند ۹*۴ متر) نوع دوم ، تمریناتی است که چگونگی اجرای حرکت کاملآ مشخص نیست و ورزشکار با توجه به شرایط و محرکهای مختلف ( با توجه به علائم یا حرکت حریف) حرکت مطلوب را اجرا می کند. 


حرکت هشت انگلیسی : با قرار دادن دو مخروط به فاصله ۵ الی ۱۰ متر ، ورزشکار حرکت دویدن را با رسم عدد هشت انگلیسی اجرا میکند.

 

انواع حرکات زیگزاگ : در این حرکتها ورزشکار، دویدن یا هرگونه جابه جایی را به صورت زاویه دار به سمت علامتهای مشخص طی می کند و مسیر جا به جایی به شکل زیگزاگ است . 

 
ایستادن از وضعیت نشسته یا خوابیده : در این نوع حرکات که بسیار ساده هستند ، شخص از وضعیت نشسته یا خوابیده سریع بر می خیزد اما باید توجه کرد که این تمرین با نظارت مربیانجام شود چون اشتباه کردن در این تمرین ، میتواند باعث اسیب دیدگی پاها شود .

 

 

حرکت برنامه ریزی شده :

برای مثال ورزشکار از نقطه شروع به عقب می دود و در موقع رسیدن به نقطه ایست یا چرخش با ۱۸۰ درجه چرخش ، با توجه به علامت مربی ، مسیر سمت راست یا چپ را انتخاب می کند و با سرعت آن را طی می کند.

 

اگر چه قدرتمندی و آمادگی تنفس برای تمرینات چابکی لازم نیستند ولی از آنجا که چابکی بر اثر خستگی کاهش می یابد، آمادگی تنفس و عضلانی به حفظ چابکی در یک بازی طولانی مدت کمک می کند .



آزمون چابکی ایلی نویز :

آزمون چابکی ایلی نویز برای اندازه گیری حدودی چابکی و سرعت طراحی شده است . این آزمون شامل دویدن به طور مارپیچ در یک مسیر معین است . مسیر آن به طول ۱۰ متر است که در آن چهار مانع به شکل مخروط به فاصله ۳ تا ۳ متر از یکدیگر قرار دارد.

 
روش تمرین و تقویت چابکی :

دو های رفت و برگشت داخل مربع یا چند ضلعی از قبیل داخل زمین بدمینتون از گوشه ای به گوشه ای دیگر و طی مسافت خطوط مربع شکل  به منظور تمرین چابکی پیشنهاد می شود.



گردآوری: علیرضا ساعتچی

تدوین برای بدمینتون: فرشاد جهانبانی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: برچسب:چابکی,بدمینتون,
ارسال توسط رامین جلیلی، علیرضا ساعتچی، فرشاد جهانبانی

آرشیو مطالب
پيوند هاي بدمینتونی
امکانات جانبی
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 167
بازدید کل : 67274
تعداد مطالب : 31
تعداد نظرات : 29
تعداد آنلاین : 1